Vakantie 2012

Weer thuis van 3 weekjes vakantie in de zon.
We zijn in Italie, Zwitserland, Duitsland en nog een paar dagen in Friesland geweest.

22-7-2012
Zondag 's morgen op tijd vertrokken met ons huuske op wielen richting Hammelburg.
Het was lekker rustig op de weg en tegen 15.00 uur kwamen we aan op de camperplaats. Gelukkig waren er nog een paar plaatsen vrij.

Hammelburg is een mooie plaats in de Duitse deelstaat Beieren, gelegen in het district
Bad Kissingen. De camperplaats is goed geschikt om er te overnachten.

De volgende dag zijn we verder gereden richting Füssen, aan de oostenrijkse grens.
De stad Füssen is tevens het eindpunt van de beroemde Romantische Strasse.

We hebben overnacht op de camperplaats Camperstop. Het was er druk, maar voor één
nacht goed te doen. Pluspunt, je kunt gebruik maken van het internet!

Als je toch in Füssen bent, bezoek dan ook het mooie Slot Neuschwanstein. Helaas stond het tijdens ons bezoek nog helemaal in de stijgers. Maar het kasteel is zeker de moeite waard!

Slot Neuschwanstein in Beieren is een kasteel in Hohenschwangau bij Füssen in de Allgäu,
gebouwd in de tweede helft van de 19e eeuw in opdracht van (de later krankzinnig verklaarde)
koning Ludwig of Lodewijk II van Beieren. Het is het beroemdste bouwwerk van Lodewijk II en met zo'n 1,3 miljoen bezoekers per jaar een van de populairste toeristische attracties van Duitsland.
Het kasteel is genoemd naar Schwan, een zwaan dus. Zwanen waren de lievelingsdieren van de koning; van zijn nicht Elisabeth kreeg hij een grote porseleinen zwaan cadeau die in het kasteel staat. (Bron: wikipedia)

De omgeving van het slot is prachtig. Het is wel een hele klim, maar het uitzicht is geweldig.

Wij zijn naar boven gelopen, maar je kunt ook met een koets. Omdat we echte dierenliefhebbers zijn, hebben dit maar niet gedaan. We vonden het zielig voor de paarden.

Het kasteel van Doornroosje in Disneys Disneyland in Californië is gebaseerd op Slot Neuschwanstein. Walt Disney heeft Neuschwanstein zelf bezocht voordat de bouw van zijn eerste themapark begon. Ook in Legoland werd het kasteel nagebouwd.

De volgende morgen hebben we boodschappen gedaan bij de supermarkt naast de camperplaats.
Na het ontbijt, met lekkere broodjes uit de automaat van de Aldi, zijn we de Oostenrijkse grens overgestoken.

Bij het plaatsje Pfunds zijn we gestopt en hebben we ons huuske geparkeerd bij de M-Preis Supermarkt. Van daaruit zijn we de berg opgelopen naar Mini Fundus om een cache te zoeken van het
Geocaching. Het kleine dorpje "Mini Fundus" ligt op een mooie plekje in het bos. "Mini Fundus" is Pfunds in miniatuur nagebouwd door vier boeren.

We blijven hier een tijdje rondhangen, voor we zijn gaan zoeken naar de cache. Het duurt niet lang voor we hem hebben gevonden.
Snel zetten we onze naam in het logboekje en bergen de cache weer op.
We lopen nog even rond om de huisjes verder te bewonderen.

Zonder Geocaching hadden we dit leuke dorpje nooit gevonden.

Langzaam lopen we de berg weer af richting de camper, terwijl we genieten van het uitzicht.
Het is al behoorlijk warm als we de grens met Italië overrijden.
We rijden door naar Glurns(Glorenza) om daar te overnachten.

Bij de Reschensee hebben we nog weer een stop gemaakt, een cache gezocht en gevonden.

Bij het fotopoint zijn we nog even op de foto gegaan via de webcam. Onderstaande foto hebben we vervolgens gedownload via het internet.
We rijden weer verder en komen in de kleinste stad van Zuid-Tirol aan, Glurns (Glorenza).

Glurns is een van de drie steden van de Italiaanse regio Zuid-Tirol en de enige stad van Vinschgau. Het is het kleinste oord in Tirol dat stadsrechten heeft. Het is een oude, nog met stadswallen omgeven nederzetting. De stadswallen verdelen Glurns in een binnen- en buitenstad. De stadsrechten kreeg het in 1304. Door haar gunstige ligging werd de stad snel rijk, en bekend om haar markt. Ze brandde vaak af, maar werd steeds weer opgebouwd.

Glurns is een mooi stadje en we verblijven hier een paar dagen op de stadscamping, net buiten
de vestingmuren.

De camping is eenvoudig, maar van alle gemakken voorzien (
N 46.67067   E 10.54520).
Het
uitzicht is geweldig.

De toegangsweg naar de camping is erg smal, maar desondanks goed te doen.

Toen het weer slechter werd zijn we weer vertrokken.. Ons volgende doel is het Comomeer. Na een paar dagen verlaten we Glurns en twijfelen we nog even waar we naartoe moeten gaan, richting Colico of toch naar de beoogde eindbestemming Venetië?

We besluiten om toch maar richting Comomeer af te reizen, Venetië doen we wel een keer in het najaar ;) KIJK, dat is nou het leuke van een camper! Het loopt altijd anders dan verwacht.. in ieder geval bij ons wel!

We rijden via de Ofenpass (Pass dal Fuom 2149 meter) door naar het Zwitsers Nationaal Park.
Prachtig is het hier en genieten van het mooie landschap.
Het is goed te doen met een camper, ondanks dat we onderweg een aantal campers zagen keren en terugrijden.

Boven op de Ofenpass hoorden we het geluid van rinkelende koebellen. Alleen jammer dat we
de koeien niet zagen. Het uitzicht over de Albula Alpen is schitterend! Ook op deze plek gingen we weer opzoek naar een verstopte cache, onze hoogstgelegen cache tot nu toe. Na een spektaculaire afdaling, vermoeilijkt door kiezelstenen, hebben we de cache toch vrij snel kunnen vinden en loggen.

We stappen weer in de camper en rijden verder door het Zwitsers Nationale Park.

Via St Moritz over de Malojapass(1815 meter) vervolgen we onze weg.

Ook dit is een mooie pass om te rijden met mooie uitzichten,hij heeft maar één kant aan de
westzijde.

Ook kwamen we nog langs de toegangsweg van de Passo Dello Stelvio, bekent van de Giro.
Onderweg belanden we nog even in een meningsverschil, zullen we de pass nemen of niet? Gelukkig hebben we het niet gedaan doen, dat komt nog wel een keer als we naar de Giro gaan.

Na een mooie, maar lange rit, komen we aan in Colico aan de noordkant van het Comomeer.
Hier bevindt zich een mooie camperplaats, aan het meer. Camperplaats El Logasc, voor €19 per nacht.
Wel een drukke plaats, maar de beheerder had gelukkig nog één mooi plekje over voor ons. Mét uitzicht op het meer.

Warm was het hier wel, 35 graden. Lekker buiten zitten 's avonds ging niet, want het stikte van de muggen! We zijn maar gestopt met het tellen van de muggenbulten zo vaak zijn we geprikt. Zelfs de citroenplant van de buurtjes uit NL hielp niet!

In de avond een mooie wandeling gemaakt langs het meer.

Op de foto's lijkt het een hele rustige plaats maar dat was het zeker niet, overdag lag het strand
bomvol met zon aanbidders en het meer met surfers.

De vrijdag hebben we nog even gewinkeld en zijn we de markt overgelopen in Colico.

Verder hebben we niet veel gedaan. Het was veel te warm om iets te ondernemen.

We besluiten na een paar dagen het Comomeer te verlaten om naar ons favoriete plekje aan het
Lago Maggiore te gaan in Oggebbio. Vanaf Laveno zijn we met de pont het Lago Maggiore over gevaren naar Verbania. Voor €19 werden we met camper en al naar de overkant gebracht.

De oversteek duurde ongeveer 20 minuten.

In Verbania reden we weer van de pont af en binnen een half uur kwamen we aan op ons favoriete
stekkie aan het lago. Gelukkig was er nog een plekje vrij voor ons.

De camperplaats ligt wel hoog maar je hebt dan ook een prachtig uitzicht over het Lago
Maggiore (N 45.99693   E 8.65270). Kosten per nacht, €18 én dan heb je een eigen terras.
Ook internet is aanwezig op deze camping, daar hebben we ook gebruik van gemaakt.

Oggebbio is een leuk dorpje boven op de berg met een leuk dorpspleintje, kerkje en een
winkeltje voor de dagelijkse boodschappen.

De pizza's van de pizzaria smaakten verrukkelijk.

Ook zijn we een dagje wezen winkelen in Verbania, waar we met de bus naartoe gereden zijn. De bushalte is beneden bij het strandje en voor €3 ben je in Verbania.

Verbania is een drukke, maar mooie stad met veel leuke winkeltjes en een klein haventje.
Ook hebben we de San Leonardo kerk bezocht.

Bij de haven nog gekeken hoe laat de boot vertrok naar Isola Bella en de bus weer gepakt
richting Oggebbio. Bij de bushalte kwamen we onze buurtjes van de camperplaats tegen, aardige mensen uit Duitsland. We moesten wel goed kijken onderweg waar we eruit moesten, niets kwam ons bekend voor en de buschauffeur had de gang er aardig in.

Uiteindelijk toch maar een gil gegeven en in ons beste Italiaans aangeven dat we er in Oggebbio uit moesten! De chauffeur knikte vriendelijk en stopte precies voor het steile weggetje van de camperplaats.

Verder hebben we niet veel gedaan in Oggebbio, behalve heerlijk genieten van het uitzicht op ons priveterras en gekletst met andere nederlanders op de camperplaats.

Na vijf dagen gaan we weer verder naar de camperplaats van Verbania (N 45.93138   E 8.57118)
om daar te overnachten en de nodige boodschapjes halen bij de Billa. Vlakbij de camperplaats vertrekt de boot richting de eilanden. Op de camperplaats viel ons huuske helemaal niet meer op tussen al die grote campers. We stonden in een vakje op asfalt, maar voor één nacht €10 goed te doen. Het strand
was 100 meter bij ons vandaan.

Isola bella

Vandaag gaan we naar één van de Borromeïsche Eilanden en wel Isola Bella.

Isola Bella is één van de Borromeïsche Eilanden die liggen in het Italiaanse deel van de Lago Maggiore. Je kan met de boot vanuit Stresa ,Verbania en Baveno naar Isola Bella. In 1630 werd het eiland door de rijke en machtige graaf Carlo III Borromeo gekocht. Hij noemde het naar zijn vrouw Isabella. Later werd de naam afgekort waardoor het nu Isola Bella heet, hetgeen mooi eiland betekent. Carlo liet een kasteel in barok-stijl bouwen, samen met een tuin. De tuin bestaat uit 10 terrassen die trapsgewijs zijn opgebouwd. In de tuinen van Villa Borromée, die gevuld zijn met antieke beelden, lopen traditioneel een aantal witte pauwen. De familie Borromée, die eens een heilige afleverde: Carolus Borromeus, bewoont het eiland jaarlijks gedurende enkele weken. (Bron: Wikipedia)

We kopen in de haven snel een kaartje voor de boot en na een kwartiertje wachten varen we richting
de eilanden.

Onderweg zie je de grote villa's aan de waterkant. Aangekomen op het eiland was het erg druk en
we gaan maar gelijk naar de kassa voor een kaartje.

We eten en drinken eerst even wat, voor we gaan rondkijken bij de vele souvenierkraampjes.
Daarna gaan we naar binnen.

Eerst het kasteel van binnen bekijken en dan naar de mooie tuinen.

Buiten aangekomen weet je niet wat je ziet, prachtig aangelegde tuinen met uitzicht over het
meer. Hieronder enkele sfeerbeelden.

De camera maakte overuren, zoveel foto's hebben we genomen van de tuinen en het kasteel.
Veel te veel om het hier allemaal te plaatsen!

De mooie sierlijke witte pauwen met hun kindje.

Na een paar uur verlaten we dit mooie paradijs om het eiland met zijn kleine straatjes verder te bekijken.

De volgende dag gaan we de grens over naar Zwitserland. In Locarno bezoeken we nog een camperplaats maar helaas, maar deze was vol. We besluiten door te rijden richting de Gothardtunnel waar we in een file kwamen te staan van bijna 3 uur!

Hadden we nu maar de afslag naar de San Bernadinopass genomen, die is goed te rijden en filevrij.

Toen we eindelijk door de tunnel waren zijn we gestopt op een parkeerplaats en hebben de boeken erbij gepakt om een camping of camperplek in de buurt te zoeken. Na even vinden we een boerencamping in Weggis vlak bij Luzern.

Bauernhof Gerbeweid, wel duur met €29 voor één overnachting (N 47.03530   E 8.40977).

Maar goed we hadden ook geen zin meer om verder te rijden, dus we besluiten te blijven. De omgeving is heel mooi en je bent vlak bij het Vierwoudstrekenmeer. Overal op de camping staan spaarvarkentjes waar je geld in kunt gooien voor als je iets pakt uit de koelkast, bijv een biertje of iets fris. Ook het douchen kost geld, €1.45. Wij hadden pech er kwam koud water uit de douche!

Tegen 20.00 uur begon het keihard te regenen en te onweren!

De volgende dag zijn we vertrokken richting Luxemburg, om de laatste dagen door te brengen aan de moezel om te geocachen. Het was best een lange rit via frankrijk over de tolweg naar Saarburg.

Onderweg zijn we enkele keren gestopt. Tegen 16.00 uur kwamen we aan op de camperplaats.
Hier waren we ook al eens eerder geweest.

Saarburg is een leuk plaatsje met een mooie camperplaats (N 49.60172   E 6.55454).
In Urzig en Graach zijn we een paar dagen gebleven om te geocachen.

We hebben vele caches gezocht en gevonden. En als verrassing komen op de camperplaats van Graach de zwanen nog even op visite.

De vakantie zit er bijna weer op!

We besluiten om weer naar huis te gaan en om onze hond op te halen bij haar logeer adres. We zijn twee dagen thuis gebleven, om vervolgens nog een paar daagjes naar Friesland te gaan.
Balk is een leuk plaatsje en de camperplaats Lutsmond is een echte aanrader. Hier hebben we hele leuke dagen gehad met mooi weer.

En zo eindigt onze vakantie alweer. Ook deze reis hebben we weer veel gezien en prachtig weer
gehad. Voor vragen over deze reis of over de camperplaatsen die we bezocht hebben kunt u ons
altijd mailen.

Dit zijn de camperplaatsen die we hebben bezocht: Hammelburg, Fussen, Glorenza, Colico, Oggebbio, Verbania, Weggis, Saarburg, Urzig, Graach en Balk.
Aantal kilometers: 2500.
Wij zijn één keer over de tol gereden in Frankrijk.